Istoria berii in Romania
Istoria berii in Romania are radacini adanci, datand inca din secolul al XVIII-lea.
Fabrica de Bere Timisoreana din Timisoara, fondata in 1718, este recunoscuta ca prima berarie din Romania, marcand inceputul unei industrii care va deveni un element important al culturii si economiei tarii. De-a lungul secolelor, industria berii romanesti a evoluat, adaptandu-se si dezvoltandu-se in diferite contexte istorice si economice.
Piata berii din Romania a fost influentata si de prezenta unor jucatori internationali importanti precum Carlsberg si Heineken.
Aceste companii globale au contribuit la diversificarea si modernizarea industriei berii din tara. In 2019, aproximativ 86% din piata locala de bere era controlata de trei companii cu proprietari straini, printre care URSUS BREWERIES S.A. si HEINEKEN ROMANIA S.A., evidentind rolul semnificativ al investitorilor straini in acest sector.
La ora actuala Ursus Breweries este cel mai mare producator de bere din Romania
Ursus Breweries, filiala a Asahi Breweries Europe Ltd., este un producator important de bere din Romania, cu o istorie ce dateaza de la sfarsitul secolului al XIX-lea. Istoria moderna a berariei sale din Cluj-Napoca a inceput in 1878. Ursus Breweries a trecut prin mai multe schimbari de proprietate de-a lungul anilor. In 1996, South African Breweries a achizitionat Vulturul Buzau si, un an mai tarziu, Ursus S.A. Cluj-Napoca. Compania a fost cumparata in 2017 de Asahi Group Holdings. Astazi, Ursus Breweries opereaza trei berarii in Timisoara, Buzau si Brasov, si o mini-berarie artizanala in Cluj-Napoca, avand aproximativ 1,400 de angajati. Portofoliul sau include marci cunoscute precum Ursus, Timisoreana, Ciucas si Grolsch.
Piata berii din Romania a inregistrat o crestere considerabila in ultimii ani.
In 2019, primele 10 companii din industrie au avut un total de venituri de aproximativ 4.5 miliarde lei, reprezentand 99.6% din veniturile nationale. Aceasta crestere s-a mentinut chiar si in conditiile pandemiei de COVID-19, cand industria berii a inregistrat doar o scadere marginala comparativ cu alte sectoare.
Desi piata berii romanesti a fost afectata de pandemie, a ramas relativ stabila, sustinuta de cererea interna crescuta si de adaptabilitatea producatorilor. In 2020, romanii au cheltuit in medie cu 6% mai mult pe bere, reprezentand 53% din totalul cheltuielilor pentru bauturi alcoolice si 2.2% din totalul cheltuielilor pentru produse agroalimentare.
Industria berii are, de asemenea, un impact semnificativ asupra economiei romanesti.
In Romania, productia de bere ofera peste 61.000 de locuri de munca, direct si indirect. Productia locala acopera aproximativ 97% din consumul de bere din Romania, cu 50% din ingrediente provenind, de asemenea, din productia interna.
Surse: Euromonitor, Business Review, Wikipedia, producatori de bere.
Pingback: Istoria berii în România – Butoiul de Aur 🍻 Beer Pub Sibiu
Pingback: Istoria berii în România – Butoiul de Aur 🍻 Beer Pub Sibiu