Istoria vinului spumant romanesc

Istoria vinului spumant romanesc

 

Istoria vinului spumant in Romania este bogata si fascinanta, incepand cu primele productii din secolul al XIX-lea si evoluand spre un segment sofisticat in industria vinicola romaneasca. In acest articol, vom explora originile, evolutia si stadiul actual al vinului spumant romanesc, incercand sa evidentiem importanta sa in cultura si economia tarii.

Originile Vinului Spumant Romanesc

Vinul spumant romanesc isi are radacinile in anul 1841, cand agronomul si economistul Ion Ionescu de la Brad a produs prima sampanie romaneasca in Moldova, inspirat de studiile sale in Franta si la ordinul domnitorului Mihail Sturdza. Acest moment plaseaza Moldova ca a patra tara la nivel mondial care a produs sampanie prin fermentare naturala in sticla.

 

Evoluția și Expansiunea

La finalul secolului al XIX-lea si in prima parte a secolului XX, vinul spumant a devenit popular in randul orasenilor romani. In 1892, Wilhelm Rhein a inaugurat pivnitele Rhein la Azuga, cu struguri din regiunea viticola Dealu Mare, iar in 1912, Wilhelm Mott a deschis o fabrica de vinuri spumante in Bucuresti, care in cele din urma a devenit un brand european de prestigiu: Mott&Fils.

 

Contributiile Importante si Inovatii

In 1934, in contextul ridicarii prohibitiei din Statele Unite ale Americii, Mott&Fils a deschis o sucursala la New York, exportand cantitati semnificative de vin si vin spumant. In aceeasi perioada, MOTT a devenit furnizor al Casei Regale a Romaniei si al Societatii Navale Romane, devenind un simbol al calitatii si luxului in Bucurestiul interbelic.

 

Nationalizarea si Evolutia Postbelica

In 1948, capacitatile de productie ale Mott & Fils, impreuna cu cele ale altor producatori, au fost nationalizate sub numele ZAREA, devenind cel mai important producator de spumante din tara. ZAREA a conservat metoda traditionala de productie a spumantului si a devenit un reper in industria vinicola romaneasca.

 

Modernizarea si Diversificarea

In 2004, ZAREA a intrat intr-un parteneriat cu Schloss Wachenheim, lider mondial in producerea vinului spumant, redefinind si modernizand portofoliul sau de produse. In 2016, ZAREA a extins gama sa de produse, intrand si in categoria cidru.

 

Tendintele Actuale ale vinului spumant Romanesc

In prezent, industria vinului spumant romanesc se bucura de o diversitate crescuta de etichete si o popularitate in crestere. Media varstei consumatorilor de vin spumant a scazut, indicand o tendinta catre preferintele mai tinere.

Industria vinului spumant din Romania a inregistrat o crestere si evolutie semnificativa in ultimii ani, marcandu-si prezenta pe piata globala a vinurilor. Potrivit datelor disponibile, in 2021, producatorii de vin din Romania au atins un profit net record, depasind pragul de 125 milioane de lei. Aceasta cifra reflecta o crestere sustenabila si interes crescut pentru vinurile romanesti, inclusiv pentru cele spumante.

Un aspect important de mentionat este ca primii 10 producatori de vin din Romania au generat o cifra de afaceri cumulata de aproape 1,2 miliarde de lei in acelasi an, reprezentand 56% din piata vinurilor. Aceasta statistica subliniaza dominatia unui numar relativ mic de jucatori majori in industria vinului din Romania.

Consumul de vin in Romania a crescut semnificativ dupa pandemie, inregistrand o crestere de aproximativ 12% odata cu redeschiderea restaurantelor si reluarea evenimentelor. Se estimeaza ca un roman a consumat, in medie, 23,7 litri de vin in 2021, cu 2,6 litri mai mult fata de anul anterior. Acest lucru indica o preferinta crescanda pentru vin, inclusiv pentru cel spumant, in randul consumatorilor romani.

Specific pentru segmentul vinului spumant, datele arata ca in 2018, Romania a produs peste 2,9 milioane de litri de vin spumant, desi acest numar a fost in scadere fata de anul precedent. In ciuda acestei scaderi in productie, consumul de vin spumant in Romania a ramas semnificativ, cu peste 9 milioane de sticle consumate anual. Este interesant de observat ca o proportie semnificativa din acest consum are loc in perioada sarbatorilor de iarna, cu mai mult de un sfert din sticlele de vin spumant si sampanie consumate in acest interval.

In ciuda cresterii productiei si consumului, Romania importa in continuare o cantitate mai mare de vin spumant decat produce, indicand o piata cu potential de crestere si mai mare pentru producatorii locali. In 2018, importurile de vin spumant s-au situat la peste 4,2 milioane de litri, in timp ce exporturile au fost de doar 190.000 de litri.

In concluzie, piata vinului spumant din Romania prezinta o evolutie pozitiva, cu o crestere a interesului atat la nivel local, cat si international. Aceasta sugereaza un viitor promitator pentru industria vinului spumant romanesc, cu oportunitati de crestere si diversificare continua.

Vinul spumant romanesc are o istorie indelungata si o evolutie impresionanta, marcandu-si locul in cultura si economia nationala. De la originile sale modeste la statutul de bautura festiva preferata, vinul spumant romanesc demonstreaza calitate si traditie, continuand sa impresioneze si sa se dezvolte pe piata globala.

Surse: Economedia, OurNet, Eisberg, Zarea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *